Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Kontakktyper och säkerhetsnivåer

KONTAKTTYPER

Det finns olika laddkablar och i början kan det kan verka svårt att välja rätt. När du har en laddkabel som är till för laddning via laddbox så är den kontakten som ska in i laddboxen alltid typ 2 enligt EU-standard, medans kontakten som ska in i bilen skiljer sig åt beroende på bilmodell.

 

Kontakten som kopplas till laddboxen

Inom EU är ladduttag standardiserade där typ 2-kontakt är standard.

Det betyder alltså att det är vanligast inom EU med ett uttag i laddboxen eller laddstolpen för kontakt typ 2.

 

Kontakten som kopplas till bilen

De kontaktalternativ som kan förekomma i den ände av kontakten som kopplas till bilen är typ 1, typ 2, CCS och CHAdeMO. Vissa bilar kan stödja flera standarder.

I ett CCS-uttag passar även typ 2-kontakten.

 

För normalladdning och snabbladdning

Kontakttyper typ 1 och typ 2 används vid normalladdning medan CCS och CHAdeMO är kontakter som används vid snabbladdning.

 

 

 

 

 

 

 

 

SÄKERHETSNIVÅER

Vid laddning av elfordon finns fyra säkerhetsnivåer. Inom Europa har EU beslutat att Mode 3 är den säkerhetsnivåstandard som ska användas vid normalladdning och semisnabbladdning, samt att Mode 4 är standard vid snabbladdning. De lägre säkerhetsnivåerna, Mode 1 och Mode 2, används endast vid nödladdning.

 

Mode 1

Den lägsta säkerhetsnivån för laddning av elfordon. Mode 1 innebär laddning från ett vanligt eluttag med jordfelsbrytare. Strömstyrkan är upp till 16 A och sker helt utan övervakning.

 

Mode 2

Liksom Mode 1 använder sig även denna säkerhetsnivå av ett vanligt eluttag. Säkerhetsnivån ökar då laddningen övervakas med hjälp av en säkerhetsdosa som är monterad på laddkabeln. Säkerhetsdosan innehåller jordfelsbrytare samt komponenter som kommunicerar med bilen och bidrar till en kontrollerad laddning.

 

Mode 3

Europeisk säkerhetsstandard för normalladdning samt semisnabbladdning. Mode 3 innebär att laddkabeln är strömlös fram till att fordon och laddstation har kontakt med varandra. Först när alla tester är gjorda slås strömmen på och laddning kan genomföras riskfritt.

 

Mode 4

Europeisk säkerhetsstandard för likströmsladdning, dvs snabbladdning. Det är den högsta säkerhetsklassen som finns tillgänglig idag och krävs när laddning sker med mycket höga effekter.

Meddelande från Gelia

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript