Orderrader: 0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Vanliga frågor vvs & vvsprodukter

Vilken typ av varmvattenberedare ska jag välja?

En beredare tillverkas med 3 st olika material i vattenbehållaren och det är därför viktigt att du väljer den som passar ditt vatten. Hör med kommunen vilken vattentyp som finns i ditt område. Är du osäker vad det är för beredare som du ska välja kan ett vattenprov ge vägledning. Om du har kommunalt vatten passar alla tre.

Koppar passar bra till de flesta vatten och kräver ingen skyddsanod, men du ska undvika koppar om du har surt vatten eller om du har bräckt vatten.


Rostfritt passar bra till de flesta vatten men du ska undvika rostfritt om du har hårt vatten (kalkhaltigt) eller om du har bräckt vatten. Rostfria beredare kräver ingen skyddsanod.


Emalj beredare är mycket tåliga och det är bara mycket stora mängder av fluorid som kan påverka emaljen. I gengäld kräver den en skyddsanod av magnesium (offeranod), som förhindrar skador på emaljen. Om man har mangan i vattnet kan det reagera med magnesiumanoden, och kan ge illaluktande vatten. Har du en beredare från NIBE, typ Eminent E eller typ Compact E, finns det en anod av zink som tillbehör som du kan ersätta den befintliga offeranoden med.

Ska jag använda plastkoppling (PP) eller metallkoppling (PRK) till min PEM-slang?

Ligger PEM-slangen svåråtkomligt, tex under jord, använd metallkoppling PRK eftersom den är mer hållbar och har längre livslängd. Annars kan du använda vilken som.

Går Smartline att kombinera med tidigare Nordic inomhusavlopp?

Ja, det går med följande reservation. Det gamla Nordic-röret är något tjockare i godset, vilket gör att det blir problem att trycka in insticksdelen. Ska du göra det måste det gamla röret först kapas och därefter gradas ordentligt. En Smartline-muff passar direkt då ytterdiameter alltid är 50 mm, 75 mm, 110 mm.

Artikeln är säljstoppad i webbutiken, vad innebär det?

En artikel kan säljstoppas av olika anledningar, men i de flesta fall handlar det om att artikeln har utgått. I vårt system sätter vi ett säljstopp, för att du inte ska kunna lägga en order på en artikel som vi inte längre har i vårt sortiment. I webbutiken har artikeln en benämning som inleds med U$ och texten "Artikeln är säljstoppad" visas.

Innebär säljstoppet att artikeln är farlig, eller att du som återförsäljare inte längre får sälja artikeln, informerar vi naturligtvis om detta!

Jag hittar inte min fråga.

Hör gärna av dig till oss om du inte hittade svaret på din fråga: info@gelia.se

Meddelande från Gelia

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript

Meddelande från Gelia

Cookies är inaktiverat. För att siten ska fungera korrekt måste webbläsaren tillåta cookies.